tisdag 13 mars 2018

Sallad med rostad blomkål

Som jag berättade i mitt tidigare inlägg har jag och min man haft semester en vecka med sol och bad. När jag och min man ligger och slappar brukar vi diskutera mat eller det är jag som diskuterar och min man hummar då och då. Men det är när man kommer ur ekorrhjulet som man har tid för att skapa ny mat eller uppdatera gamla recept.

Här kommer ett recept från en av våra diskussioner.
En vegetarisk sallad med blomkål.

Sallad med rostad blomkål 

Ugn 225 grader

1 st blomkålshuvud delat i buketter
Olja
Salt, peppar.
Kantareller
Ruccola
Hasselnötter
Kapris
Smör
Parmesanost

Lägg blomkålsbuketterna på en plåt ringla
över olja och krydda med salt och peppar.
Rosta blomkålen i ugnen tills den är nästan
mjuk och fått fin färg. Det är godare om det finns lite tuggmotstånd kvar i blomkålen.





Stek kantarellerna, krydda med salt och peppar.
Rosta hasselnötterna i en torr stekpanna, avsluta med
några matskedar smör i pannan som får smälta ner och
bli gyllenbrunt.
Lägg upp blomkål, kantareller och ruccola på ett serveringsfat.
Toppa med några msk kapris riven parmesanost
och till sist de smörstekta hasselnötterna.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar