måndag 6 november 2017

Nötskav

Måndagsmorgon och solen skiner från en klarblå himmel. 

Genom mitt jobb är jag i Norrland ibland. En kväll serverades det renskav till middag på hotellet där jag bodde, det var första gången jag smakade renkött tror jag. Färgen på grytan var tråkig men det smakade bra. Efter det har jag ätit det vid ett flertal tillfällen. Jag försöker också köpa med mig renkött hem numera.

I mitt receptet har jag använt mig av nötkött, innanlår som jag har strimlat ner. Mitt kött var färskt men använder man sig av fryst kött går det lätt att strimla om man gör det innan köttet är helt tinat.
Vill ni använda renkött så finns det renskav i frysdisken i de flesta affärer.


Nötskav
4 portioner

600-700 gram nötkött (innanlår)
ca 200 gram svamp Kantareller, champinjoner
1 hackad gul lök
3 dl grädde
1 dl créme fraiche
1 dl lingonsylt
2 msk kalvfond
12 krossade enbär eller mer
½-1 tsk torkat timjan
Salt, peppar
Smör/olja










Bryn köttet lätt i omgångar i olja/smör i en gryta så de får en fin färg.
Krydda med salt och peppar.
Lägg i lök och svamp och låt fortstätta steka en stund.
Tillsätt övriga ingredienser och låt grytan koka ca 10 minuter eller tills köttet känns mjukt.

Jag serverade grytan med rotfruktsmos och lingon.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar