lördag 7 oktober 2017

Svampskogen

Finns det något mer avkopplande än att ströva i svampskogen?

Min man och jag var ute i skogen några timmar föregående helg. Det var första gången sen vi tog bort vår älskade hund Scooby.

Kändes lite vemodigt för han älskade att springa mellan oss när vi plockade svamp, tyvärr trampade han även på svampen. Han var ingen kantarellhund direkt..















Skogen var full med svamp både ätbara och giftiga..
Vi har aldrig hittat så mycket svart trumpetsvamp som vi gjorde denna gång.



 Marken var täckt med det svart guldet.












Vi var mycket nöjda när vi åkte hem med vår svampskörd.

Trattkantarellerna förvällde jag och frös in, trumpetsvampen ligger fortfarande på tork.






















Svart trumpetsvamp är fantastiskt god matsvamp.
Jag brukar smula ner svampen i sås, stuvningar och så använder jag trumpetsvamp när jag gör vårrullar istället för shiitakesvamp som man oftast använder.

Jag hoppas vi hinner ut i svampskogen en gång till innan hösten övergår till vinter.
För något år sedan plockade vi trattkantareller första advent.

Ha en fin helg!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar