tisdag 3 oktober 2017

Äppelpaj

I mitt tidigare inlägg berättade jag om vår semesterresa till USA men inget om vad vi åt under vår resa. Jag brukar alltid lägga mycket tid på att hitta restauranger men denna gång struntade jag i det. Vi åt både mexikanskt, italienskt och amerikanskt (stekhus), ja det som fanns tillgängligt när hungern satte in.

Under vår vistelse i USA köpte jag några amerikanska mattidningar, de har verkligen tagit problemet med övervikt på allvar i California för de flesta tidningar handlade om att laga lätt (kalorisnålt).
Det här receptet kommer dock från en tidning som fokuserade på halloween som är mycket stort i USA. Vi såg redan nu bilar som var smyckade med spöken och häxor..
Recept på pajen hade en fyllning av pumpakräm men jag bytte till svenska äpplen. Smaksättningen av pajen var lite annorlunda mot vad vi är vana vid men passade bra till äpplen.


Äpplepaj
Ugn 200 grader

3 dl mjöl
125 g smör
2 msk vatten
1 msk sirap










Mixa mjöl och smör till en grynig massa, gärna i matberedare.
Blanda vatten och sirap, tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop en deg.
Tryck ut degen i en ugnssäker form, ca 25 cm i diameter.
Nagga med en gaffel. Låt vila ca 30 minuter i kylen.
Förgrädda pajskalet ca 15 minuter.

Fyllning
ca 400 gram grovrivet äpple
(3-4 äpplen)
1 dl råsocker
2 dl grädde
3 ägg
1½ tsk malen kanel
1/4 tsk malen kryddpeppar
1/4 tsk riven muskot
1/4 tsk malen kryddnejlika

Rör ihop alla ingredienser, fyll pajskalet. Grädda ca 20 minuter.

Strössel
1½ dl vetemjöl
1½ dl havregryn
½ dl socker
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
100 gram smör

Blanda alla torra ingredienser till smuldegen. Tillsätt smöret i bitar 
och nyp ihop degen till en smulig massa.
Ta ut pajen ur ugnen, fördela strösslet försiktigt ovanpå. Grädda pajen ytterligare
ca 15 minuter eller tills strösslet har fått fin färg.

Servera pajen ljummen med vaniljsås eller glass.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar