torsdag 2 mars 2017

Poké Bowl

Sitter och tittar ut genom fönstret medans mina elever gör en arbetsuppgift, det är en lite grå dag men ljuset är på väg tillbaka, våren är snart här med sol och värme som gör gott för både kropp och själ. Det känns som ju äldre jag blir ju mer beroende blir jag av ljuset och framförallt värmen. Jag hoppas att jag en dag ska kunna leva i ett varmare klimat under de mörka kalla månaderna.

Men det är många år kvar till pension..Det gäller att leva i nutid om framtiden vet man inget. Har under åren haft vänner och bekanta som planerat för sin ålderdom efter pensionen och aldrig fått uppleva det.

Nu när våren närmar sig smakar det också bra med lite lättare mat.
Min nya favorit är Poké bowl, streetfood från Hawaii. Rätten har en grund av marinerad fisk, ris och krispiga grönsaker. Men den går ju givetvis att använda skaldjur eller varför inte göra den vegetarisk.
Receptet till dressingen har jag hämtat ur tidningen Buffé.

I det här receptet har jag använt mig av råa vannameiräkor som jag marinerat och sen hastig fräst i olja.

Stekta räkor
Råa Vannameiräkor (Godkända)

Marinad
Lika delar
Japansk sojasås
Sweetchili sås
Pressad limesaft

Smaksättning
Riven ingefära
Riven Vitlök
(Salt)

Rör ihop soja, lime och sweetchili sås och smaka av med ingefära och vitlök.
Marinera räkorna minst 30 minuter gärna längre.
Fräs sedan räkorna snabbt i olja, krydda eventuellt med lite salt.







Bottna skålen med kokt sushiris eller annat ris
(koka riset enligt anvisningarna på förpackningen)
smaksätt riset med mirin.
Bygg vidare med grönsaker och frukt.
Toppa med räkor sesamfrö och dressing.

Sesamdressing
1 dl kokosgrädde
½ dl japansk soja
2 msk mirin
3/4 dl tahini (sesampasta)
1 tsk finriven ingefära
1/4-1/2 Röd chilifrukt
½ msk färskpressad limejuice
eventuellt  lite Honung
(salt)

Mixa ihop alla ingredienser lätt till en slät sås.

Jag kryddade min dressing med lite salt också.









I min skål har jag:
Ris
Kimchi
Avokado
Mango
Räkor
Picklad rödlök
Salladslök
Sesamdressing
Sesamfrö, svart och vita




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar