söndag 26 februari 2017

Plankstek

Plankstek är verkligen en gammal klassiker..

Jag har ätit många varianter under åren både bra, mindre bara och helt katastrofala. Men lagad med kärlek så står sig plankan långt i konkurrensen med andra kötträtter.

Min plankstek är en lite modernare  variant där bearnaisesåsen har bytts ut mot en lättare svampstuvning och ett kryddsmör. Brukar göra ett kryddsmör med smak av dragon men hade rester av grönpepparsmör i kylen som jag använde.

Tomaterna har fått gosa i ugnen på 125 tillsammans med olivolja, salt och peppar ca 35-40 minuter.
Jag varierar grönsakerna efter det som finns hemma och baconet är godare om det är knaperstekt.

Svampen är stekt och kryddat med salt och peppar sen har en skvätt vitt vin och grädde fått koka in, avslutar med att röra ner några msk smakrik riven ost.

Jag brukar bara grilla potatismoset och sen lägga på övriga tillbehör.

Grönpepparsmör
200 gr Smör
1 vitlöksklyfta
2-3 msk grönpeppar i lag
2-3 tsk Curry, smaka er fram beror helt på vilken curry man använder.
Citron
Salt
Peppar

Blanda smör med pressad vitlök, grönpeppar och Curry.
Smaka av  med salt, eventuellt lite peppar och några droppar pressad citron
Rulla in smöret i plastfolie och låt stelna i kylskåp innan servering.

Smöret passar utmärkt till allt stekt eller grillat nötkött.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar