torsdag 15 december 2016

Granola

Nu har jag också hakat på trenden att göra egen granola som är en typ av müslsom man rostar i ugnen.

Jag förstår varför man gör en egen blandning, mycket godare och man kan smaksätta den helt efter eget tycke och smak. Jag använde mig av sportgryn för det var det jag hade hemma men det går givetvis att använda havre- dinkel- eller rågflingor. Tänk på att ju mer torkad frukt och bär ni blandar ner ju sötare blir granolan.

Granola
ca 1 liter
Ugn 200 grader

3 dl Gryn (Havre, Råg, Dinkel)
1 dl linfrö
1 dl solrosfrö
1 dl pumpakärnor
1 dl Kokosflagor
1 msk kanel
1 msk honung
½ dl vatten
2 msk olja
Torkade bär och frukter.

Blanda gryn, frön, kokos och kanel på en plåt.
Rör ihop vatten olja och honung. Ringla över grynblandning, blanda väl.
Tillaga mitt i ugnen ca 15-20 minuter. Rör några gånger i blandningen.
Ta ut plåten låt svalna, blanda i bär och frukt.
Förvara granolan i en lufttät burk.



I den här granolan har jag blandat ner gojibär, granatäpplekärnor och ananas
utan tillsatt socker (ekologisk).

Jag brukar handla torkad frukt, bär och nötter hos
Pierias Livs i Hötorgshallen när jag är i Stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar