måndag 5 augusti 2013

Röding i folie med skagensås

Hej igen!
Nu är jag åter tillbaka på bloggen efter några dagars frånvaro. Har varken haft tid eller ork till bloggning. Den envisa virusinfektionen som jag har drabbades av vill inte riktigt ge med sig så jag hostar och hackar fortfarande, vilket gör att jag känner mig ganska trött och sliten.

Efter min jobbardag i Jönköping bestämde jag mig för att stanna i Gränna och köpa lite rökt fisk vid hamnen. Jag kan lova att jag var inte den enda som var i Gränna den dagen.. Det var bilar och människor överallt. Men jag fick tag på rökt fisk och även färsk röding.

Rödingen ugnsbakade jag.
Fyllde den med färska kryddor, citron, salladslök och kryddade med salt och peppar.
Ringlade även över lite vitt vin och några klickar smör.
Lindade in fisken först i ett bakplåtspapper och sedan folie.
Ugnsbakade rödingen på 200 gr.

















Serverade rödingen med kokt potatis, ärtor och skagensås.

















Skagensås
Är en tunnare variant av skagenröra.
2dl créme fraiché
1-2 msk majonäs
½ -1 st  rödlök
Dill
Pressad citron
Salt och peppar
1-2 kokta ägg (såsen blir drygare)
Räkor
  • Koka äggen (hårdkokta)
  • Blanda Créme fraiche med majonäs
  • Krydda med salt, peppar och pressad citron
  • Hacka rödlöken fint, blanda med ner den i créme fraiche
    tillsammans med hackat ägg, räkor och dill
  • Servera
Ha en bra måndag och njut av solen, för snart är hösten här med kyla och regn..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar