tisdag 20 augusti 2013

Kycklingspett på grillen

Åter hemma bland mina kastruller.
Mitt arbete innebär att jag jobbar helger ibland, åkerierna har svårt att skicka sina chaufförer på kurs på vardagar när verksamheten är i gång.

När jag har bott på hotell några dagar och bara ätit mat som andra har lagat längtar jag hem till mina kastruller. För att ha något att göra på min lediga tid händer det att jag strosar runt i någon matvaruaffär, utbudet i affärerna skiljer sig lite i vårt avlånga land, framförallt hur mycket man satsar på lokalproducerat.

Denna dag började jag med en långpromenad med hunden i det vackra vädret, det känns verkligen att hösten har gjort sitt intåg. Vinden är kyligare och gräset är daggvått. Vi får hoppas att vi får några soliga dagar till innan höstregnet börjar.

Dagens middag blev grillat!

Kycklingspett
Kycklingen marinerade jag i citron, olivolja, chili, ingefära,  färsk timjan,
vitlök och fisksås. Har aldrig mått till marinader, det är bara att blanda och smaka.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hade en snurken paprika i kylen som jag rostade tillsammans med chili och vitlök
i ugnen, mixade den och blandade med turkisk yoghurt och kryddade med salt och peppar.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Serverade med stekt ris.
 
 
 
 
 
 Recept på såsen kommer senare. Den var jättegod tillsammans med den grillade kycklingen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar